Στη σύγχρονη ανταγωνιστική αγορά εργασίας, η προσέλκυση ταλαντούχων υποψηφίων ξεκινά από μια καλογραμμένη αγγελία εργασίας. Μια αγγελία δεν περιγράφει απλώς τη θέση· λειτουργεί ως το πρώτο σας φίλτρο για να ξεχωρίσετε τους κατάλληλους υποψηφίους. Όταν η περιγραφή είναι σαφής και ελκυστική, οι κατάλληλοι επαγγελματίες θα σπεύσουν να στείλουν το βιογραφικό τους, ενώ οι υπόλοιποι θα προσπεράσουν. Αυτό είναι κρίσιμο σε μια περίοδο όπου το 56% των εργοδοτών παγκοσμίως δηλώνουν ότι η έλλειψη ταλέντου αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο στις προσλήψεις.
Ωστόσο, το να συντάξετε αγγελίες εργασίας δεν είναι απλή υπόθεση. Πολλοί εργοδότες υπερεκτιμούν το πόσο κατανοητές είναι οι αγγελίες εργασίας τους. Χαρακτηριστικά, το 72% των υπευθύνων προσλήψεων πιστεύει ότι οι περιγραφές θέσεων που δημοσιεύουν είναι ξεκάθαρες, ενώ μόλις το 36% των υποψηφίων συμφωνεί. Πώς λοιπόν να γράψετε αγγελίες εργασίας που πραγματικά ξεχωρίζουν ανάμεσα στις χιλιάδες διαθέσιμες θέσεις και προσελκύουν τα κορυφαία ταλέντα;
Στη συνέχεια παρουσιάζουμε βήμα προς βήμα οδηγίες, συμβουλές βασισμένες σε βέλτιστες πρακτικές και στατιστικά στοιχεία, για να σας βοηθήσουμε να δημιουργήσετε αγγελίες εργασίας που φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Συμβουλές για να γράψετε αποδοτικές αγγελίες εργασίας
Δημιουργήστε έναν ξεκάθαρο και συγκεκριμένο τίτλο θέσης εργασίας
Ο τίτλος της αγγελίας είναι το πρώτο πράγμα που βλέπει ένας υποψήφιος, επομένως πρέπει να είναι απόλυτα σαφής και στοχευμένος. Αποφύγετε γενικότητες ή εσωτερικές ορολογίες της εταιρείας. Ο τίτλος θα πρέπει να αντικατοπτρίζει με ακρίβεια τη θέση. Αν η θέση έχει επίπεδο ιεραρχίας ή ειδίκευση, συμπεριλάβετε αυτά τα στοιχεία. Θυμηθείτε ότι οι υποψήφιοι συχνά «σκανάρουν» γρήγορα πολλές αγγελίες εργασίας και αφιερώνουν λιγότερο από ένα λεπτό (περίπου 50 δευτερόλεπτα κατά μέσο όρο) για να αποφασίσουν αν μια θέση τους ενδιαφέρει. Ένας σαφής και ελκυστικός τίτλος θα τους κάνει να σταθούν και να διαβάσουν τη συνέχεια της αγγελίας σας.
Προσφέρετε μια σύντομη και περιεκτική περίληψη της θέσης
Ξεκινήστε την αγγελία σας με μια σύντομη παράγραφο που συνοψίζει τον ρόλο και τον σκοπό της θέσης μέσα στην εταιρεία. Σε αυτή την εισαγωγή πρέπει να απαντάτε στο ερώτημα «τι θα κάνει ο υποψήφιος σε αυτή τη δουλειά και γιατί έχει σημασία». Δείξτε πώς ο ρόλος συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων της εταιρείας και αναφέρετε εντυπωσιακά στοιχεία ή προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο μελλοντικός εργαζόμενος. Για παράδειγμα, τονίστε ευκαιρίες εξέλιξης ή έργα υψηλού αντικτύπου με τα οποία θα ασχοληθεί. Φροντίστε το κείμενο να είναι συνοπτικό. Οι αγγελίες εργασίας με λιγότερο φλύαρο κείμενο τείνουν να αποδίδουν καλύτερα. Μάλιστα, έρευνες δείχνουν ότι αγγελίες εργασίας με συνολικό μήκος κάτω από 300 λέξεις λαμβάνουν κατά μέσο όρο 8,4% περισσότερες απαντήσεις από τις πιο εκτενείς. Επομένως, αποφύγετε τις περιττές λεπτομέρειες σε αυτή την ενότητα και στοχεύστε στην ουσία που θα κινήσει το ενδιαφέρον των υποψηφίων.
Περιγράψτε με σαφήνεια τα καθήκοντα και τις απαιτήσεις
Στο κυρίως σώμα της αγγελίας, παραθέστε αναλυτικά τις αρμοδιότητες της θέσης καθώς και τα απαραίτητα προσόντα που απαιτούνται από τον υποψήφιο. Είναι καλή πρακτική η χρήση λίστας για να δομηθούν καθαρά οι πληροφορίες. Ξεκινήστε με τις σημαντικότερες ευθύνες του ρόλου και συνεχίστε με τις δευτερεύουσες, ώστε ο αναγνώστης να κατανοήσει γρήγορα τι θα κληθεί να κάνει. Αντίστοιχα, στα προσόντα διαχωρίστε σαφώς ποια είναι απαραίτητα και ποια «θα εκτιμηθούν επιπλέον». Αυτό βοηθά τους υποψηφίους να αξιολογήσουν αν ταιριάζουν στη θέση και μειώνει άσκοπες αιτήσεις από μη κατάλληλους. Μην υπερβάλλετε στις απαιτήσεις ζητώντας τον τέλειο υποψήφιο. Μια υπερβολικά μεγάλη λίστα προσόντων μπορεί να αποθαρρύνει ακόμη και εξαιρετικούς υποψηφίους. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 42% των εργοδοτών έχει χρειαστεί να ξαναγράψει αγγελίες εργασίας επειδή αρχικά λάμβαναν βιογραφικά από ακατάλληλους υποψηφίους. Συνεπώς, βεβαιωθείτε ότι η περιγραφή σας είναι ξεκάθαρη, ρεαλιστική και στοχευμένη στα πραγματικά κρίσιμα καθήκοντα και προσόντα.
Δώστε έμφαση στις παροχές και τον μισθό που έχει η θέση
Οι κορυφαίοι υποψήφιοι δίνουν μεγάλη σημασία στις αποδοχές και τις παροχές που προσφέρει μια θέση εργασίας. Η διαφάνεια σε αυτά τα θέματα μπορεί να κάνει την αγγελία σας πολύ πιο ελκυστική. Αναφέρετε στην αγγελία το εύρος του προσφερόμενου μισθού (ή τουλάχιστον έναν εκτιμώμενο μισθολογικό εύρος) καθώς και οποιαδήποτε πρόσθετα οφέλη παρέχει η εταιρεία: π.χ. ιδιωτική ασφάλιση, μπόνους, δυνατότητα τηλεργασίας, ευέλικτο ωράριο, προγράμματα εκπαίδευσης κ.λπ. Σύμφωνα με έρευνες, το 61% των υποψηφίων θεωρούν τις πληροφορίες για τον μισθό ως το πιο σημαντικό στοιχείο μιας αγγελίας εργασίας. Επιπλέον, το 38% των υποψηφίων δηλώνουν ότι θα εγκαταλείψουν τη διαδικασία αίτησης αν η αγγελία δεν περιλαμβάνει καθόλου πληροφορίες για τον μισθό. Με την παροχή αυτών των πληροφοριών, δείχνετε ότι σέβεστε τον χρόνο και τις ανάγκες των υποψηφίων, αυξάνοντας την πιθανότητα να προσελκύσετε τους κατάλληλους ανθρώπους. Να σημειωθεί πως το 59% των αγγελιών στις ΗΠΑ περιλαμβάνουν ακριβείς πληροφορίες για τον μισθό, σύμφωνα με το Indeed.
Προβάλετε την εταιρική κουλτούρα και αξίες
Μια αγγελία εργασίας δεν είναι μόνο για τη θέση. Αποτελεί και μία πρώτη εικόνα της εταιρείας σας. Ταλαντούχοι επαγγελματίες συχνά αναζητούν ένα εργασιακό περιβάλλον όπου θα ταιριάξουν πολιτισμικά και αξιακά. Φροντίστε λοιπόν να συμπεριλάβετε μια σύντομη περιγραφή της κουλτούρας, του οράματος και των αξιών της εταιρείας σας. Αναδείξτε τι κάνει την εταιρεία σας ξεχωριστή ως εργοδότη: την αποστολή της, το εργασιακό κλίμα, επιτεύγματα ή βραβεία, πρωτοβουλίες ανάπτυξης εργαζομένων κ.ο.κ. Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να λειτουργήσουν ως μαγνήτης για υποψηφίους που συμμερίζονται παρόμοιες αξίες. Άλλωστε, σε διεθνή έρευνα της Glassdoor διαπιστώθηκε ότι το 77% των εργαζομένων εξετάζει την κουλτούρα μιας εταιρείας προτού κάνει αίτηση, ενώ το 73% δεν θα προχωρούσε σε αίτηση αν οι εταιρικές αξίες δεν ευθυγραμμίζονται με τις δικές του. Με λίγα λόγια, δείχνοντας από την αγγελία σας ότι η εταιρεία παρέχει ένα υγιές και υποστηρικτικό περιβάλλον, αυξάνετε τις πιθανότητες να προσελκύσετε άτομα που θα ενταχθούν ομαλά στην ομάδα και θα παραμείνουν μακροπρόθεσμα.
Χρησιμοποιήστε ουδέτερη και συμπεριληπτική γλώσσα για τις θέσεις εργασίας
Το ύφος και η γλώσσα μιας αγγελίας εργασίας παίζουν μεγάλο ρόλο στο ποιοι υποψήφιοι θα νιώσουν ότι τους αφορά. Προτιμήστε ένα ουδέτερο και επαγγελματικό ύφος που απευθύνεται εξίσου σε όλους, ανεξαρτήτως φύλου, ηλικίας ή άλλων χαρακτηριστικών. Αποφύγετε διατυπώσεις που μπορεί να θεωρηθούν μεροληπτικές ή αποκλειστικές. Στόχος είναι να δείξετε ότι η θέση είναι ανοιχτή σε κάθε κατάλληλο επαγγελματία. Σύμφωνα με μελέτες, οι αγγελίες εργασίας που είναι γραμμένες σε ουδέτερο τόνο αφήνουν πολύ καλύτερες εντυπώσεις. Το 76% των υποψηφίων δηλώνουν ότι σχηματίζουν θετικότερη εικόνα για τις εταιρείες με αγγελίες εργασίας σε ουδέτερη γλώσσα. Επιπλέον, η επιλογή ουδέτερων λέξεων αντί για όρους που υπονοούν συγκεκριμένο φύλο έχει άμεσο αποτέλεσμα στην ανταπόκριση. Αγγελίες που χρησιμοποιούν μόνο ουδέτερες διατυπώσεις προσελκύουν 42% περισσότερες αιτήσεις. Επομένως, δώστε προσοχή στη διατύπωση και φροντίστε να είναι συμπεριληπτική.
Βελτιστοποιήστε την αγγελία για αναζήτηση (SEO) και ευκολία ανάγνωσης
Για να μεγιστοποιήσετε την απήχηση της αγγελίας σας, βεβαιωθείτε ότι οι υποψήφιοι μπορούν εύκολα να τη βρουν αλλά και να τη διαβάσουν. Χρησιμοποιήστε λέξεις-κλειδιά σχετικές με τη θέση μέσα στο κείμενο. Η ονομασία της θέσης (job title), τεχνικές δεξιότητες, η τοποθεσία κ.ά. είναι απαραίτητα, έτσι ώστε η αγγελία σας να εμφανίζεται στις αναζητήσεις (π.χ. στις μηχανές αναζήτησης ή στα φίλτρα πλατφορμών εύρεσης εργασίας).
Επιπλέον, δώστε σημασία στη μορφοποίηση και την ποιότητα του κειμένου. Χωρίστε το κείμενο σε μικρές παραγράφους, χρησιμοποιήστε κουκκίδες όπου ταιριάζει και επιλέξτε μια καθαρή, επαγγελματική γλώσσα. Ελέγξτε προσεκτικά την αγγελία για τυχόν ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη. Ακόμη και μικρές αστοχίες μπορεί να δημιουργήσουν αρνητική εντύπωση. Σύμφωνα με μελέτες, περίπου 3 στους 10 υποψηφίους θα απέφευγαν να ολοκληρώσουν μια αίτηση εάν διαπιστώσουν σοβαρά λάθη στη διατύπωση της αγγελίας. Θυμηθείτε επίσης ότι πολλοί υποψήφιοι θα διαβάσουν την αγγελία από το κινητό τους. Πάνω από το 65% των αιτήσεων υποβάλλονται πλέον μέσω κινητών συσκευών. Συνεπώς, μια αγγελία φιλική προς κινητά είναι απαραίτητη. Δοκιμάστε να προεπισκοπήσετε την αγγελία σε μια μικρή οθόνη για να βεβαιωθείτε ότι είναι ευανάγνωστη. Μια καλά βελτιστοποιημένη και ευανάγνωστη αγγελία όχι μόνο θα προσελκύσει περισσότερους υποψήφιους, αλλά θα δώσει και μια εικόνα επαγγελματισμού για την εταιρεία σας.
Επιλέξτε το σωστό κανάλι και χρόνο για τη δημοσίευση της αγγελίας
Αφού συντάξετε μια εξαιρετική αγγελία εργασίας, βεβαιωθείτε ότι θα φτάσει στο κατάλληλο κοινό. Επιλέξτε προσεκτικά τις πλατφόρμες όπου θα την δημοσιεύσετε. Οι εξειδικευμένες ιστοσελίδες εύρεσης εργασίας όπως το Jobfind αποτελούν βασικό χώρο συγκέντρωσης υποψηφίων στην Ελλάδα. Μην παραλείψετε να κοινοποιήσετε την αγγελία και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή/και στο δίκτυο γνωριμιών σας για να αυξήσετε την απήχησή της.
Εξίσου σημαντικό είναι και το χρονικό σημείο δημοσίευσης. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι αιτήσεις των υποψηφίων κορυφώνονται στις αρχές της εβδομάδας. Συγκεκριμένα, η πλειονότητα των υποβολών αιτήσεων πραγματοποιείται κάθε Δευτέρα και Τρίτη. Επομένως, δημοσιεύοντας μια διαθέσιμη αγγελία εργασίας νωρίς την εβδομάδα, έχετε περισσότερες πιθανότητες να τη δουν άμεσα οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι. Τέλος, φροντίστε να παρακολουθείτε την ανταπόκριση που λαμβάνει η αγγελία σας και να είστε έτοιμοι να απαντήσετε γρήγορα στους υποψηφίους. Μια γρήγορη ανταπόκριση βελτιώνει την εικόνα σας και αυξάνει τις πιθανότητες να εξασφαλίσετε το ταλέντο πριν το προλάβουν ανταγωνιστές.
Ξεκινήστε να προσελκύετε κορυφαία ταλέντα με τις κατάλληλες αγγελίες εργασίας
Συνοψίζοντας, μια αγγελία εργασίας που προσελκύει ταλέντα δεν είναι θέμα τύχης αλλά σωστής στρατηγικής και προσοχής στη λεπτομέρεια. Επενδύστε χρόνο στο να συντάξετε ένα σαφές, ελκυστικό και στοχευμένο κείμενο. Θυμηθείτε να βλέπετε την αγγελία από τη σκοπιά του υποψηφίου. Δώστε τις πληροφορίες που θα ήθελε να δει, παρουσιάστε την εταιρεία σας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και δείξτε γιατί αυτή η θέση αξίζει την προσοχή του. Με αυτά τα βήματα, θα αυξήσετε σημαντικά τις πιθανότητες να βρείτε τον ιδανικό συνεργάτη για τη θέση.
Εάν θέλετε να κάνετε το επόμενο βήμα και να βρείτε τους κατάλληλους επαγγελματίες, αξιοποιήστε το Jobfind, μία από τις κορυφαίες πλατφόρμες αναζήτησης και δημοσίευσης θέσεων εργασίας στην Ελλάδα. Δημιουργήστε σήμερα το λογαριασμό σας στο Jobfind και δημοσιεύστε την αγγελία σας ώστε να τη δουν χιλιάδες υποψήφιοι.