Γιατί οι εταιρείες προσπαθούν να προσελκύσουν την Gen Z και τι είναι αυτό που αναζητά στην εργασία της.
Τα τελευταία χρόνια ακούμε συνεχώς για την Gen Z, μία γενιά που έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Οι ιδιαιτερότητές της είναι που κατέστησαν την Gen Z αντικείμενο έρευνας ώστε οι εταιρείες να καταφέρουν να την προσεγγίσουν, προωθώντας τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Η Gen Z όμως δεν αποτελείται μόνο από καταναλωτές. Αντίθετα, φαίνεται πως τα μέλη της είναι και εξαιρετικοί επαγγελματίες που μπορεί να είναι πολύ χρήσιμοι για μία εταιρεία ή μία επιχείρηση. Αυτός είναι και ο λόγος που οι εργοδότες και οι υπεύθυνοι προσλήψεων προσπαθούν να καταλάβουν τις ανάγκες της και να την προσελκύσουν.
Η Generation Z αποτελεί το 26% του παγκόσμιου πληθυσμού. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι εκπρόσωποι της Gen Z αναμένεται να αποτελέσουν το 40% των καταναλωτών, σύμφωνα με το Business Insider, και το 27% του εργατικού δυναμικού έως το 2025, σύμφωνα με το McCrindle. Ένα ακόμη στατιστικό στοιχείο που αξίζει να κρατήσουμε είναι πως η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι εξαιρετικά σημαντική για το 58% της Gen Z (Issuu). Τι σημαίνουν όλα αυτά; Πως αν επιθυμούμε να αξιοποιήσουμε αυτή τη γενιά και τις δυνατότητές της, θα πρέπει πρώτα να την κατανοήσουμε. Γι’ αυτόν τον λόγο και στη συνέχεια θα εστιάσουμε στις έρευνες που την κατέστησαν αντικείμενο μελέτης.
Παρακάτω θα αναλύσουμε τι είναι η Gen Z και ποια είναι τα χαρακτηριστικά της, θα εξετάσουμε πώς η Gen Z άλλαξε το εργασιακό περιβάλλον και θα καταγράψουμε όσα αναζητούν τα μέλη της από την επόμενη εργασία αλλά και τον επόμενο εργοδότη τους.
Τι είναι η Gen Z και ποια είναι τα χαρακτηριστικά της
Η Generation Z (ή Gen Z) είναι η γενιά των ατόμων που γεννήθηκαν μεταξύ του 1997 και των αρχών της δεκαετίας του 2010, διαδέχεται δηλαδή τους Millennials. Οι διαφορές της εξαρτώνται κυρίως από το γεγονός πως έχει μεγαλώσει σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία και το διαδίκτυο είχαν εξελιχθεί, με αποτέλεσμα τα μέλη της να γνωρίζουν να χειρίζονται -σχεδόν όλη τους τη ζωή- τις έξυπνες συσκευές και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Όλα αυτά διαμόρφωσαν και τα χαρακτηριστικά της.
Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της Gen Z είναι η ικανότητά της να προσαρμόζεται γρήγορα στις τεχνολογικές εξελίξεις. Επιπλέον, πρόκειται για μια γενιά που έχει μεγαλώσει σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, με αποτέλεσμα να επικοινωνεί με άτομα από διαφορετικούς πολιτισμούς αλλά και να έχει κοινά βιώματα με την πλειοψηφία τους. Επίσης, η Gen Z φαίνεται ευαισθητοποιημένη για κοινωνικά ζητήματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η διαφορετικότητα και η κοινωνική δικαιοσύνη, ενώ παράλληλα επιδεικνύει μεγαλύτερη ανεξαρτησία και επιχειρηματικό πνεύμα. Μία μεγάλη πλειοψηφία επιλέγει τη δημιουργία μιας επιχείρησης ως καριέρα, ενώ στόχος των περισσότερων είναι η ανεξαρτησία στην επαγγελματική ζωή. Ωστόσο, όλα τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά της κάνουν την Gen Z χρήσιμη για τις επιχειρήσεις και τις εταιρείες που θέλουν να την εντάξουν στο ανθρώπινο δυναμικό τους. Αυτό όμως δεν είναι πάντα εφικτό, αν δεν προσαρμοστούν στα δεδομένα της, που φαίνεται να διαφέρουν αρκετά από τις προηγούμενες γενιές.
Πώς η Gen Z άλλαξε το σύγχρονο επαγγελματικό περιβάλλον
Η Gen Z έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που οι επιχειρήσεις, οι εταιρείες και οι οργανισμοί αντιμετωπίζουν τους εργαζομένους τους. Η Gen Z εισήλθε στην αγορά εργασίας και άλλαξε πολλά απ’ όσα θεωρούνταν δεδομένα στις πολιτικές εταιρειών και τις στρατηγικές πρόσληψης. Όπως ήδη αναφέραμε, η επιθυμία της γενιάς για ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής κατέρριψε σε πολλές περιπτώσεις τις αυστηρές ώρες γραφείου, καθιέρωσε την ευελιξία και έφερε στο προσκήνιο εναλλακτικές λύσεις, όπως η τηλεργασία, με αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη αυτονομία. Οι νέοι εργαζόμενοι της Gen Z αναζητούν εργασιακά περιβάλλοντα που υποστηρίζουν τη διαφορετικότητα και δείχνουν ευαισθησία σε θέματα κοινωνικής ευθύνης.
Γιατί είναι χρήσιμο για μία εταιρεία να προσελκύει Gen Z υπαλλήλους
Η Gen Z μπορεί να προσφέρει νέες ιδέες, ενώ η προσαρμοστικότητά της μάλλον είναι το κορυφαίο της προσόν. Τα μέλη της έχουν μεγαλώσει με πλήρη εξοικείωση με το διαδίκτυο, τις νέες τεχνολογίες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με αποτέλεσμα να αντιλαμβάνονται τις ανάγκες και τις επιθυμίες των χρηστών, που είναι εν δυνάμει καταναλωτές. Επιπλέον, η αυξημένη ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά ζητήματα βοηθά επίσης τις εταιρείες να χτίσουν μια πιο κοινωνικά υπεύθυνη εικόνα και να μην πέσουν σε παγίδες, που πλέον θα μπορούσαν να σημαίνουν και το μποϊκοτάζ τους.
Εντούτοις, η προσέλκυση της Gen Z απαιτεί ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την επαγγελματική ανάπτυξη και δίνει ευκαιρίες σε εργαζομένους ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Τα μέλη της αναζητούν ένα επαγγελματικό περιβάλλον που ενθαρρύνει την καινοτομία, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Truelist. Επιπλέον, επιθυμούν την ανάληψη ηγετικών θέσεων, ευκαιρίες για πρακτική εμπειρία, ευέλικτο ωράριο και τη δυνατότητα τηλεργασίας. Τέλος, είναι σημαντικό η εταιρεία που εργάζονται να έχει κοινωνική ευθύνη και να προωθεί τις καλές σχέσεις μεταξύ των συναδέλφων, αντί για τον ανταγωνισμό.
Τι αναζητά η Gen Z από την επόμενη δουλειά της
Η έρευνα του Handshake Network Trends δείχνει πως η Generation Z αναζητά πρωτίστως σταθερότητα και οικονομική ασφάλεια, με το 76% των φοιτητών να δηλώνει ότι η εργασιακή ασφάλεια θα τους έκανε πιο εύκολα να υποβάλουν αίτηση για μια θέση εργασίας. Επιπλέον, το 65% δεν θα δεχόταν εργασία που δεν προσφέρει συνταξιοδοτικά οφέλη. Η Gen Z δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, με το 87% των φοιτητών να θεωρεί σημαντικά τα προγράμματα μάθησης και ανάπτυξης, ενώ το 63% πιστεύει ότι η ανάπτυξη εξειδικευμένων δεξιοτήτων είναι κρίσιμη για την επαγγελματική τους επιτυχία.
Επιπλέον, η Gen Z αποζητά ευελιξία στον χώρο εργασίας, με το 70% των φοιτητών να προτιμά εργασιακές συνθήκες που προσφέρουν ευέλικτο ωράριο και επιλογές τηλεργασίας. Η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής είναι ουσιαστική για το 78% των φοιτητών, ενώ το 80% ανησυχεί για την πιθανότητα burnout. Τέλος, η ευθυγράμμιση των αξιών του εργοδότη με τις δικές τους αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την επιλογή μιας δουλειάς, με το 65% να μην υποβάλει αίτηση σε εργασία που δεν συνάδει με τις αξίες του. Η διαφάνεια στις αμοιβές και ο ανταγωνιστικός μισθός είναι επίσης σημαντικά για το 72%.
Τι αναζητά η Gen Z από τους εργοδότες της
Στοιχεία του dcdx, που προχώρησε σε μελέτη για να βοηθήσει τους CEO επιχειρήσεων να κατανοήσουν καλύτερα την Gen Z, καταδεικνύουν πως τα μέλη της αναζητούν τον σεβασμό. Αυτό σημαίνει πως επιθυμούν να αντιμετωπίζονται χωρίς στερεότυπα που σχετίζονται κυρίως με την ηλικία τους. Μάλιστα, η Gen Z δεν αποδέχεται την πίεση και την απειλή απώλειας εργασίας, καθώς θέτει σε προτεραιότητα την ψυχική της υγεία. Τέλος, βλέπει πολύ θετικά η κουλτούρα της εταιρείας να διαμορφώνεται από κοινού και όχι μόνο από την κορυφή προς τα κάτω.